Икономичен цифров оборотомер за бензинови двигатели.
rusin atanasov 18 септември 2008 - 01:33
Привет,
наред с аналоговия оборотомер реших да си имам и цифров такъв. От стар брой на списание "Радио телевизия електроника" намерих лесна за реализация схема. Всичко е описано много добре в статията и за това ще съм кратък. Доработих съвсем леко схемата за да я ползвам само като оборотомер, функцията измерване ъгъла на отваряне на чукчето не ми е необходима защото при мен е електронно запалването. На снимката е самата статия от списанието с променената от мен схема и снимка в завършен вид. На изхода сложих най-обикновен светодиоден индикатор, но пробвах с цифров волтметър/мултицет/ и аналогова измервателна система и най ми хареса така както е сега. Картинката е с висока резолюция за да се виждат ясно схемите:
За входен сигнал на оборотомера ползвам зелен проводник на пин №8 от големият куплунг от зад на приборното табло. Частите не са никак скъпи, а самата реализация на експериментална платка, мисля не би затруднила никого. Надявам се като понамалят дъждовете да монтирам платката на подходящо място и да се радвам на новата си придобивка.
С уважение,
Русин Атанасов
наред с аналоговия оборотомер реших да си имам и цифров такъв. От стар брой на списание "Радио телевизия електроника" намерих лесна за реализация схема. Всичко е описано много добре в статията и за това ще съм кратък. Доработих съвсем леко схемата за да я ползвам само като оборотомер, функцията измерване ъгъла на отваряне на чукчето не ми е необходима защото при мен е електронно запалването. На снимката е самата статия от списанието с променената от мен схема и снимка в завършен вид. На изхода сложих най-обикновен светодиоден индикатор, но пробвах с цифров волтметър/мултицет/ и аналогова измервателна система и най ми хареса така както е сега. Картинката е с висока резолюция за да се виждат ясно схемите:
За входен сигнал на оборотомера ползвам зелен проводник на пин №8 от големият куплунг от зад на приборното табло. Частите не са никак скъпи, а самата реализация на експериментална платка, мисля не би затруднила никого. Надявам се като понамалят дъждовете да монтирам платката на подходящо място и да се радвам на новата си придобивка.
С уважение,
Русин Атанасов
loudnes 18 септември 2008 - 08:34
Човек твоята кола заслужава нещо много по добро
http://www.doblink.hit.bg/ цъкни на цифров оборотомер
Ползвам го от месец НЯМАМ ! забележки уникална джиджафка незнам си колко пъти е по добро от оригиналния аналогов да не говорим ,че няма никаква аналогова обработка в чипа което води до максимална точност мерил съм го с трафче от мрежата показва 1499 об/м като съм склонен да вярвам че мрежовата честота е 49 хц ,а не пика греши.Другото което ме кефи че при изгасен двигател изписва OFF Супер полезно понеже моята е тиха и празния ход не се чува ще постна снимки да ви зарибя малко обаче апарата ми прави проблеми ето на първа ръка извадени от 1 клипче снимано с телефон ....
Както споменах тествал съм го на 50 хц показва 1499 об/мин празния ми ход се колебае между 920 940 об/мин а прекъсвача е на 6000 до 6100 което ме карада вярвам че е верен оборотомера.
Единствен проблем може да представлява силно слънце идващо отзад (попадащо директно върху дисплея защото става не разчитаем) но това е бял кахър.Индикацията работи в импулсен режим и аз съм я пуснал на около 25 ма така че консумацията на цялото устроиство е около 250 ма.
http://www.doblink.hit.bg/ цъкни на цифров оборотомер
Ползвам го от месец НЯМАМ ! забележки уникална джиджафка незнам си колко пъти е по добро от оригиналния аналогов да не говорим ,че няма никаква аналогова обработка в чипа което води до максимална точност мерил съм го с трафче от мрежата показва 1499 об/м като съм склонен да вярвам че мрежовата честота е 49 хц ,а не пика греши.Другото което ме кефи че при изгасен двигател изписва OFF Супер полезно понеже моята е тиха и празния ход не се чува ще постна снимки да ви зарибя малко обаче апарата ми прави проблеми ето на първа ръка извадени от 1 клипче снимано с телефон ....
Както споменах тествал съм го на 50 хц показва 1499 об/мин празния ми ход се колебае между 920 940 об/мин а прекъсвача е на 6000 до 6100 което ме карада вярвам че е верен оборотомера.
Единствен проблем може да представлява силно слънце идващо отзад (попадащо директно върху дисплея защото става не разчитаем) но това е бял кахър.Индикацията работи в импулсен режим и аз съм я пуснал на около 25 ма така че консумацията на цялото устроиство е около 250 ма.
Georgi - Plovdiv 18 септември 2008 - 12:00
Никога не съм бил фен на цифрово индициране на бързопроменящи се величини каквито са оборотите, скоростта... Просто човек няма време да асимилира тази информация. Що се касае са мерене на температури, литри и др. там съм ЗА!!. Но все пак ако се мерят обороти на празен ход е добре.
Иначе приветствам публикуването на такива схемни решения!!
Иначе приветствам публикуването на такива схемни решения!!
loudnes 18 септември 2008 - 12:21
Georgi - Plovdiv, на Sep 18 2008, 01:00 PM, каза:
Никога не съм бил фен на цифрово индициране на бързопроменящи се величини каквито са оборотите, скоростта... Просто човек няма време да асимилира тази информация. Що се касае са мерене на температури, литри и др. там съм ЗА!!. Но все пак ако се мерят обороти на празен ход е добре.
Иначе приветствам публикуването на такива схемни решения!!
Иначе приветствам публикуването на такива схемни решения!!
100% съгласен и аз обичам да наблюдавам колебанията на стрелките ,но се свиква и да ти кажа 1 много кратък поглед дава точна представа за оборотите макар че аз и по слух сменям на 5500 свиква се просто ако имаш поне малко усет :) а тука не сме случаини хора все пак
rusin atanasov 19 септември 2008 - 09:30
Благодаря ви за полезните отговори!
Пробвах на изхода цифрова индикация и бързото сменяне на стойностие не ме впечатли особенно и за това сложих светодиоди. Идеята ми е да превключвам когато светнат до определено ниво.......малко става като опита за рефлекси на Попов с кучето
Превключвам по принцип по усет или по аналоговия оборотомер, но когато в купето е по-шумно от повече хора и/или силна музика това оборотомерче си е предимство. Замислил съм да го поставя така че да се отразява на предното стъкло, а началото е тази тема:
http://www.opelclub-...showtopic=29117
Тъй като там наред с тази индикация ще има и още други, а реализацията не е лека и за да е удобно и подредено го направих в отделна тема.
С уважение,
Русин Атанасов
Пробвах на изхода цифрова индикация и бързото сменяне на стойностие не ме впечатли особенно и за това сложих светодиоди. Идеята ми е да превключвам когато светнат до определено ниво.......малко става като опита за рефлекси на Попов с кучето
Превключвам по принцип по усет или по аналоговия оборотомер, но когато в купето е по-шумно от повече хора и/или силна музика това оборотомерче си е предимство. Замислил съм да го поставя така че да се отразява на предното стъкло, а началото е тази тема:
http://www.opelclub-...showtopic=29117
Тъй като там наред с тази индикация ще има и още други, а реализацията не е лека и за да е удобно и подредено го направих в отделна тема.
С уважение,
Русин Атанасов
radok 21 септември 2008 - 18:12
И двата варианта си имат своите предназначения. Цифровия е по-скоро за точно измерване на оборотите при диагностика и настройки. До като светодиодния, особено когато светодиодите са разположени в кръг или дъга на самото табло, си е истинската гъзария. Ако пък са съчетани със стрелката е лудница, понеже стрелката е по-инертна от светодиодите.