Опел Клуб България

»
Вход Регистрация Потребители Ново съдържание Промени на статуса
« Back to Важни теми

Разрешен проблем с перките на Вектра Б!

Тази тема е заключена

Maiky снимка Maiky 26 юни 2006 - 12:03

Здравейте колеги.
След няколко седмично ходене по мъките най-накрая си реших проблема с температурите и включването на перките.
Оказа се малко по-сложно отколкото си мислех и малко се обърках кой датчик за какво е, но ще опиша цялата ситуация, пък дано да съм полезен на колегите.
Мъките ми започнаха преди около 3-4 седмици, когато забелязах, че вдигам градуси повече от нормалното.
Реших, че е термостат и го смених, но не се оправи и започнах да търся другя причина.
В Събота смених датчика, който е за уреда на таблото и след като се уверух, че не е от него продължих натам.
За моя изненада се оказа, че колата има два датчика на радиатора, които стоят един под друг точно срещу хидравликата (колата е Vectra B X18XE с климатик). За тези два датчика има съответно и две релета, които се намират в дългата кутия пред акомулатора и са зелени на цвят (стоят подредени по различен начин релетата на различните модели, и единствено се разбира кои са за перките по цвета). Ако искате да проверите дали веригата работи и дали са здрави бушоните сваляте капака на двете релета и отдолу се виждат пластините, които затварят веригата. Може да ги натиснете или да изчакате да загрее колата и да видите как включват сами. Ако те работят значи и бушоните са цели. При мен беше така.
Двата датчика са независими и единия е за първа степен а другия за втора. Когато ми загрееше колата започваше да върти на първа степен и не можеше да охлади добре, въпреки, че работеха и двете перки.След като смених другия датчик започна да включва директно на втора степен и охлажда доста по добре, а когато изгася двигателя се включват и двете перки на първа степен и до охлаждат.Сега няма проблем.
Докато се лутах за датчици се натъкнах на доста интересни неща. Има датчици, които отварят на доста различни градуси.
Мойте оригиналните датчици бяха съответно: горния датчик 110/105 и 120/115, а долния 95/90 и 105/100.
Внимавайте какви си купувате, защото може да стане фал и после излиза доста солено (от опит ви го казвам). А ако закъсате в движение само слагате една жичка да окъсява на буксата на горния датчик и се прибирате без проблем.
Самата смяна на на датчиците става като откачите една метална пластина, която държи тръбите на климатика и оттам се бърка с ключ 29.
Изключително важно е да сложите датчици, които отварят на същите градуси както оригиналните, защото са направени да отварят последователно!
Най-интересното е, че истинския проблем се оказа не от всичко по-горе изброено, а от един тъп резистор, който се намира в едно от ребрата на самата перка. Този резистор има за цел да регулира скороста на въртене на перката и в него има едно съпротивление, което с времето сдава багажа. В интерес на истината проблема ми го откриха в Бояна ауто. За съжаление не се продава отделно, а цената на перката е около 500лв. Познати със същия проблем, но със Исузу мотори споделиха, че и за техните цената е същата. Вариянтите за ремонт са два: отваря се и се оправя резистора и след това се залепя със топлоустойчив силикон или се заменя с друг, който е съвместим. Споменаха ми, че от Ауди ставали и били в собствен алуминиев блок! И естесвено остава вариянт за нова перка, но според мен и дори според приемчика в Бояна ауто е излишно. Това е края на одисеята, наречена "проблем с перките на Вектра Б". Дано наистина темата е полезна!

пс:Като включиш климата работят и двете перки на 1-ва степен.

пс2: За 10мин я обезвъздушихме, но е тъпо заради това да стане фал. А ако въздуха стигне до радиатора за парното направо няма вадене. Задължително проверявайте за нивото на водата няколко дена ако сте източвали дори и малко от водата. Аз откачах само големия маркуч и изтече 1/2л., но след това долях и мислех, че е ок. А тя си изхвърлила водата, и като се раждвижил въздуха стана лошо.

пс3: Последния пост в темата на колегата Swing е също много полезен, за което аз му благодаря!


И малко снимки на двата датчика:
<div class='bbimg'>Публикувано изображение</div>
<div class='bbimg'>Публикувано изображение</div>
<div class='bbimg'>Публикувано изображение</div>
<div class='bbimg'>Публикувано изображение</div>

Първите две снимки са на до;ния датчик, а при мен проблема идваше от горния.
Успех на всички!
:flag:
Мнението беше редактирано от Maiky: 27 август 2007 - 11:48
Отговори

Swing снимка Swing 07 април 2007 - 17:55

Перката ти трябва да се включва при 100 градуса и да се изключва при 95. Като имаш предвид, че термометъра на таблото не е точен уред, може да се приеме за нормално твоята перка да включва на 103 градуса.
Обаче да стигаш 100 градуса в града без задръствания не е добре. А това, че стигаш червената зона при извънградско каране без натоварване е притеснително.
Щом си със сменен термостат, нов температурен датчик и работеща перка, но въпреки това колата не може да се охлади (дори в движение) нещата ми приличат на проблем с радиатора. Един от вариантите (най-благоприятния) е радиаторът ти отвън да е запълнен с боклуци и мръсотия, които пречат на въздуха да минава през него и да се охлажда. Като начало можеш да отидеш на някоя автомивка и да помолиш да го измият старателно, доколкото е възможно през бронята и решетката.
Отговори

dj_simo_boy снимка dj_simo_boy 16 май 2007 - 16:59

С изключен климатик:
- ~95 градуса - включва се вътрешната (голямата) перка на бързата степен и работи докато не охлади до 92
- ~100 градуса - включва се външната (малката) перка на климатика - случвало ми се е веднъж когато ми се беше откачила голямата. Малката перка не може да охлади, но поне държи температурата да не се качва над 100 градуса
- При движение с над 60 км/ч не се включват никакви перки - това не е проверено но от няколко места съм го чувал а освен това е доста логично :)

С включен климатик:
- още с включването на климатика и двете перки тръгват - малката на МАХ(тя има само една степен) и големата на бавна степен
- ~95 градуса - големата се включва на бързата степен и работи докато не охлади до към 92 градуса
Отговори

Swing снимка Swing 17 май 2007 - 12:39

Ето малко информация относно това как работят перките на Corsa B/Tigra с климатик. Може да е полезно на някой колега с такава кола...
Системата има две перки и два датчика. Те всъщност са ключове, които управляват релета и се намират един над друг в лявата част на радиатора при поглед отгоре.
С изключен климатик работят така - при 100 градуса се задейства долния датчик и двете перки се свързват последователно към веригата. Заради това се въртят с по-ниски обороти (първа скорост). Ако температурата започне да пада, при 95 градуса се изключват. Обаче, ако температурата вместо да пада продължава да се повишава, при 105 градуса се задейства горния датчик, който свързва двете перки паралелно. Така те се завъртат на двойно по-високи обороти (втора скорост). При спадане на температурата до 100 градуса, перките отново се превключват на по-ниската скорост.
С включване на климатика се завъртат и двете перки, като се въртят постоянно на първа скорост, независимо от температурата. Ако тя достигне 105 градуса се задейства горния датчик и се включва втората скорост. При спадане до 100 градуса се превключва отново на първа скорост. Горния датчик обаче има още една функция, когато климатика е включен - при 120 градуса изключва компресора и при 115 отново го включва. И още нещо интересно - климатика има един ключ, който следи наляганията в системата. Този ключ също може да включва втората скорост на перките, aко налягането се повиши до 19bar и изключва, когато падне до при 15bar. Ако някой се е чудил защо понякога при включен климатик втората скорост на перките се включва при различни температури на двигателя - това е причината.

Иначе ако колата няма климатик перката е една, датчика също е само един и системата работи много просто - при 100 градуса перката се включва, при 95 се изключва. Има само една скорост на въртене.
Отговори
Тази тема е заключена
Хостинг от NS1.bg
Хостинг от NS1.bg